شایعه «افزایش رزق» از کجا آمد

ماجرای هجوم به طلافروشی‌ها در روز ۱۳ صفر؛ توصیه دینی یا حقه طلافروشان | چرا روز ۱۳ صفر باید طلا بخریم؟

ماجرای هجوم به طلافروشی‌ها در روز ۱۳ صفر؛ توصیه دینی یا حقه طلافروشان | چرا روز ۱۳ صفر باید طلا بخریم؟
اولا، هیچ نقل تاریخی‌ای برای تایید خرید طلا در ۱۳ صفر و شگون آن وجود ندارد. ثانیا، اگر به عمق پیام با دقت بیشتر نگریسته شود، به نظر می‌رسد این بیشتر یک حربه از سوی طلافروشان برای خروج از رکود چند ماه اخیر بوده است.
کد خبر: ۳۱۲۶۶
|
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳

زی‌سان: چند روزی می‌شد که در فضای مجازی یک روایت عجیب درباره خوش‌یمنی خرید طلا در ۱۳ صفر به شکل گسترده دست به دست می‌شد. در حالی‌که به نظر می‌رسید این روایت بیشتر یک شایعه است، دیروز یک‌شنبه برابر با ۲۸ مرداد یا همان ۱۳ صفر مراجعه انبوهی از خریداران در شهر‌های مختلف ایران برای خرید طلا همه را شگفت‌زده کرد. 

به گزارش «زی‌سان»، بر خلاف تصورات اولیه، ظاهرا بسیاری از مردم روایت سعاتمند شدن و خوش یمن بودن خرید طلا در ۱۳ صفر را باور کرده بودند. صحنه‌های ثبت شده از مراکز طلافروشی در شهر‌های مختلف ایران در نوع خود عجیب و بی‌سابقه بود، اما در درون خود درباره چرایی ماجرا و نیز ابعاد آن پرسش‌هایی جدی را مطرح کرد. 

حربه طلافروشان برای نجات از کسادی بازار

در روز‌های گذشته در فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام روایتی از خوش‌یمنی و شگون داشتن خرید طلا در ۱۳ صفر منتشر شد که به امام صادق (ع) نسبت داده شد. در بخشی از این متن نقل شده بود: «یکی از مهمترین روز‌های این ماه که توصیه فراوانی به اندوخته کردن طلا در آن شده است، خرید طلا در ۱۳ صفر است. حتی خرید یک تکه کوچک طلا در این روز می‌تواند برکت و فراوانی را به مال بیاورد. لزومی ندارد که حتما سرمایه بزرگی برای خرید طلا در ماه صفر داشته باشید.»

هجوم مردم برای خرید طلا در شهر ساری

بر اساس این روایت در روزگاران قدیم مردمان برای خرید طلا در این روز اقدام کرده‌اند و این یک سنت بوده است. اما با بررسی کنجکاوانه این روایت و ادعا به صورت صریح می‌توان چنین روایتی را دروغین و کذب دانست. اولا، هیچ نقل تاریخی‌ای برای تایید خرید طلا در ۱۳ صفر و شگون آن وجود ندارد. ثانیا، اگر به عمق پیام با دقت بیشتر نگریسته شود، به نظر می‌رسد این بیشتر یک حربه از سوی طلافروشان برای خروج از رکود چند ماه اخیر بوده است.

در پیام منتشر شده در فضای مجازی نقل شده که لزومی ندارد که حتما سرمایه بزرگی باشد، خرید یک تکه هم کار خود را می‌کند. روایت‌های میدانی نیز در این باره بسیار جالب است. بسیاری از طلافروشان می‌گویند که اکثر خریداران در پی خرید طلا‌های زیر یک گرم، ارزان و حتی دست دوم بودند. این یعنی پذیرش همان متن منتشر شده در فضای مجازی. به بیان شفاف‌تر یک عده طلافروش ظاهرا پشت این ماجرا بوده و تلاش کرده‌اند بعد از چند ماه رکود در بازار و کسب خود، همه مردم را با هر بودجه‌ای به سمت خرید طلا در ۱۳ صفر یعنی دیروز رهسپار کنند. 

ماجرای هجوم به طلافروشی‌ها در ۱۳ صفر؛ توصیه دینی یا حقه سال طلافروشان؟

۱۳ صفر و به رخ کشیدن قدرت فضای مجازی در عصر جدید

در یک روایت عینی از اتفاقات روز گذشته در بازار طلا، محمد کشتی‌آرای، فعال قدیمی بازار طلا با ۶۳ سال سن به خبرآنلاین می‌گوید: من از یازده سالگی در این بازار کار کرده‌ام. شاید باور نکنید در سابقه‌ی ذهنی من اصلا چنین چیزی نبود. اتفاقا اغلب مردم در ماه محرم و صفر، خصوصا تا پایان سیزدهم صفر برای خرید دست نگه می‌داشتند و ملاحظاتی می‌کردند. اعتقادی وجود داشت که این ماه‌ها سنگین است، اما یک باره دیروز با این موج عجیب و غریب خریداران روبرو شدیم و حتی حبابی در بازار شکل گرفت و روند قیمت‌ها را افزایشی کرد.

قیمت طلا در شروع معاملات روز یکشنبه ۲۸ مرداد با سه میلیون و ۴۳۰ هزار تومان آغاز شد و اگر روایت آقای کشتی آرای را بپذیریم ظاهرا در نتیجه استقبال گسترده مردم تا ۱۰۰ هزار تومان از این نرخ هم بالاتر رفته است. 

کشتی‌آرای درباره نحوه خرید می‌افزاید: عمده خرید‌ها هم برای طلا‌های یک گرم و کمتر از یک گرم بود. معتقدم این اقدام و این رویه یک مبارزه دینی است و هر تشکیلاتی که با هر نیتی با انتشار این محتوا در فضای مجازی و شبکه اجتماعی که در روز ۱۳ صفر باید یک تکه طلا خریداری کرد، می‌تواند در حوزه‌های دیگر هم چنین اثری را بر باور مردم بگذارد.

جنجال بزرگ هجوم مردم برای خرید طلا در ۱۳ صفر در درون خود یک پیام شفاف و مهم دارد که آن هم عبارتست از این‌که در عصر جدید قدرت بسیج و سازماندهی مردم توسط فضای مجازی غیرقابل انکار است. یعنی فضای مجازی می‌تواند به آسانی هر روایتی را که بخواهد حتی بدون سند جا انداخته و به عنوان حقیقت به جامعه بفروشد. 

ماجرای هجوم به طلافروشی‌ها در ۱۳ صفر؛ توصیه دینی یا حقه سال طلافروشان؟

استقبال بازاریان از واقعه ۱۳ صفر

به طور حتم فعالان عرصه طلا، دیروز روز خوبی را سپری کرده و به طور حتم سود زیادی به جیب زده‌اند. آنها ماه‌ها با رکود در بازار دست و پنجه نرم می‌کردند، اما یکباره گشایشی در کسب آنها اتفاق افتاد که در نوع خود تاریخی و بی‌سابقه بود. اما ظاهرا این موضوع به مذاق بازاریان نیز خوش آمده و یکی از فعالان بازار طلا در این زمینه به خبرآنلاین می‌گوید: «اتفاق دیروز نشان داد می‌شود برای شکسته شدن رکود در بازار مانور‌هایی داشت. ما مدت‌های طولانی بود فروش طلا نداشتیم، ان هم در محرم و صفر، اما دیروز عده‌ای طلا خریدند. کاش راهایی برای خرید کفش و لباس و کیف و مایحتاج و ... اعلام شود تا بلکه این رکود دست از سر بازار بردارد.»

ماجرای هجوم به طلافروشی‌ها در ۱۳ صفر؛ توصیه دینی یا حقه سال طلافروشان؟

آیا خریداران ضرر می‌کنند؟ 

در واپسین گام شاید پرسش مهم این باشد که آیا واقعه خرید طلا در ۱۳ صفر به ضرر خریداران بود. آیا فقط این طلا فروشان بودند که با یک حربه بسیار حرفه‌ای مردم را به بازار کشاندند. در کوتاه مدت به طور حتم خریداران اندکی متضرر خواهند داشت. یعنی آنها طلا را با در نظر گرفتن اجرت و مالیات، در محدوده نزدیک به ۴ میلیون تومان خریده‌اند و اگر همین امروز بفروشند، در هر گرم حدود ۶۰۰ هزار ضرر خواهند کرد، اما اگر در بازه زمانی میان مدت در نظر گرفته شود، همانند تمامی سال‌های گذشته خرید طلا یکی از بهترین ابزار‌ها برای حفظ ارزش سرمایه و کسب سود است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون